Acasă Evenimente Interviuri Revista Presei Naţionale Revista Presei Străine Parlamentul European Preşedinţia UE Economia europeană Analize şi comentarii Diverse Articole EURO - Sondaje

Aspectele economice

Aspectele economice

I Dezvoltarea economica

II Drept comercial si de afaceri, circulatia marfurilor, reforma regulatorie in domeniu

III Finante si banci, control financiar, audit

I Dezvoltarea economica

2.3. Reforma si dezvoltarea social-economica

Autor: Iurie Gotisan

Anul 2005 a inceput cu semnarea Planului de Actiuni Republica Moldova-UE, a continuat cu acordarea de catre UE a unor mijloace financiare consistente, a marcat intarirea colaborarii managerilor din Moldova cu cei din UE si s-a incheiat, spectaculos, cu acordarea Moldovei a unui nou sistem comercial preferential generalizat – GSP Plus

Anul economic 2005 in relatiile Moldovei cu UE indiscutabil i se poate atribui calificativul de an crucial. In primul rind, acesta a inceput cu semnarea Planului de Actiuni RM-UE, plan in care in cea mai mare parte sint prevazute masuri de a fi implementate anume in sectorul economic. Acesta a continuat cu aprobarea si lansarea de catre Comisia Europeana a unui nou Plan de Actiune TACIS pentru Republica Moldova in perioada 2005-2006 cu o valoare totala de 42 milioane euro. A fost marcat de intarirea colaborarii oamenilor de afaceri din Moldova cu semenii lor din UE prin participarea primilor la un sir de stagii la intreprinderi din Europa Occidentala. Si s-a incheiat 2005, „spectaculos”, cu includerea Republicii Moldova in lista tarilor beneficiare de noul sistem comercial preferential generalizat (GSP) al Uniunii Europene, sistem care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2006. Consideram ca aceasta realizare se datoreaza atit eforturilor autoritatilor de la Chisinau, cit si a celora de la Bruxelles.

De fapt, aceasta din urma realizare este una extrem de importanta pe segmentul schimburilor comerciale intre Moldova si statele membre a UE. Moldova va beneficia de nivelul doi, adica de preferinte comerciale extinse sau GSP Plus, preferinte care presupun aplicarea taxei zero la exportul in UE pentru o gama extinsa de marfuri. Pe de alta parte, in raza acestui sistem nu vor cadea un sir de produse, cum ar fi zaharul, vinurile si bauturile alcoolice, produsele din carne, o parte din conserve, produse care de fapt sint predominante in exporturile moldovenesti si care in teoria economico-comerciala mai sint numite si produse sensibile.

Totodata, in raza acestui sistem au intrat produsele chimice, materiale de constructie, materii prime pentru industria textila (piei crude, piei tabacite), fabricatii ale industriei textile, marfuri care au de fapt un grad scazut de alterabilitate. Cerintele de calitate ale Comisiei Europene fac dificila cresterea exporturilor de produse sensibile mentionate anterior in lipsa standardelor de calitate, standarde pe care Bruxelles-ul le invoca foarte des. Eliminarea definitiva a suspiciunilor asupra respectarii calitatii si standardelor tehnice de catre producatorii si exportatorii moldoveni, in cazul dat a vinurilor, va fi posibila numai odata cu implementarea in Moldova a unor standarde international recunoscute. Deoarece nu este suficient sa fii in posesia unor marci de produse recunoscute pe piata sau sa ai in palmares medalii obtinute la tot felul de concursuri si expozitii internationale.

Pentru aceasta Moldova trebuie sa indeplineasca o serie de reforme institutionale si regulatorii in domeniul certificarii calitatii vinurilor. Ca urmare pe teritoriul tarii trebuie sa activeze laboratoare de certificare a calitatii cu standarde europene. Spre exemplu, standardul european de calitate si origine a marfurilor ISO 9000 este aplicat la doar cca 100 de produse moldovenesti. Si din cite cunosc nu toti producatorii de vinuri care-si exporta productia detin acest standard .

Pe de alta parte, deseori in negocierile cu CE se invoca calitatea inca redusa a unor grupe de produse moldovenesti care permite reorientarea exporturilor spre pietele din Occident. De ce accentuam anume a unor grupe de produse din exporturile moldovenesti, deoarece haideti sa fim realisti: dispunem de produse care ar putea sau chiar concureaza alaturi de cele fabricate in West, cum ar fi conservele vegetale, sucurile, sau pe alocuri chiar vinurile. Consideram ca uneori protectionismul si birocratismul oficialilor de la Bruxelles fata de produsele ce vin din Est joaca un rol important in aceste relatii. Mai mult ca atit, aceasta se observa si in relatiile cu noii membri UE. Sint sigur ca in magazinele din Franta si Germania spre exemplu, veti vedea putine produse fabricate in Cehia sau Ungaria, pe cind marfurile franceze sau germane le poti intilni din abundenta in magazinele din Praga sau Budapesta.

Vezi textul integral

II Drept comercial si de afaceri, circulatia marfurilor, reforma regulatorie in domeniu

Autor: Anna Cusnir

CAPITOLUL I. DESCRIEREA PROBLEMEI
Dupa incheierea Acordului de parteneriat si cooperare (APC) RM a inceput sa implementeze un sir de reforme importante in scopul ameliorarii climei investitionale in tara. A fost imbunatatit cadrul de reglementare a activitatii de intreprinzator prin adoptarea Legii cu privire la inregistrarea de stat a intreprinderilor si organizatiilor, Legii cu privire la protectia concurentei, Legii cu privire la investitiile in activitatea de intreprinzator si altor legi si acte normative supuse legii. RM a intrat in Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) si este pe calea spre integrare in Uniunea Europeana. In anul 2004 Moldova a intreprins pasi importanti intru implementarea reformei regulatorii. In domeniul dreptului proprietatii intelectuale RM a aderat la toate conventiile indicate in Anexa III, para.1 si 2 APC si a adoptat legile in domeniul brevetelor, marcilor si denumirilor de origine a produselor, dreptului de autor si drepturilor conexe, etc.
Desi in ultimii ani au fost efectuate unele transformari institutionale esentiale la nivel legislativ si executiv, conditiile nefavorabile existente de exercitare a activitatii de intreprinzator sint unele dintre principalele obstacole pe calea dezvoltarii industriale si ameliorarii competitivitatii marfurilor fabricate in Moldova. Conditiile impovaratoare in domeniul licentierii, efectuarii controalelor la intreprinderi, contradictii in legislatie si instabilitatea acesteia, lipsa instrumentelor de asigurare a unei concurente sanatoase pe piete interne, coruptia si ineficacitatea sistemului judecatoresc sint factorii principali care impiedica activitatea investitionala in RM. Mai mult ca atit, actualmente se observa un nivel intalt de incalcare a dreptului de autor si drepturilor conexe.
Luind in consideratie faptul ca reforma regulatorie nu este finisata si implementarea reusita a acestei reforme este necesara pentru imbunatatirea climatului de afaceri in tara, precum si inperfectiunea legislatiei in domeniul dreptului de stabilire si dreptului societatilor, un caracter decorativ al legislatiei concurentiale si insuficienta eficacitate a legislatiei in domeniul protectiei drepturilor de proprietate intelectuala, in textul PAUEM a fost inclus un sir de actiuni prioritare in domenii respective:
a) apropierea continua a legislatiei RM de cea a CE in sectoarele identificate in PAUEM si APC;
b) elaborarea unui program de lucru in contextul reformei regulatorii;
c) asigurarea functionalitatii a organismelor principale de reglementare;
d) optimizarea cerintelor administrative pentru societati comerciale;
e) asigurarea transparentei si previzibilitatii si aplicarii a clauzei standstill in reglementarea activitatii antreprenoriale;
f) perfectionarea consecventei si previzibilitatii in activitatea autoritatilor judecatoresti si administrative in domeniul dreptului societatilor;
g) dezvoltarea dialogului cu investitori si antreprenori privind modalitatile de imbunatatire a climatului de afaceri;
h) eliminarea masurilor discriminatorii, care afecteaza investitiile straine;
i) identificarea barierelor pentru stabilirea societatilor cu scopul eliminarii graduale ale acestora;
j) asigurarea functionarii efective a unui registru public al intreprinderilor, editarea unui ziar national oficial pentru publicarea unor informatii despre organizarea societatilor si a detaliilor financiare;
k) adoptarea si implementarea eficienta a Codului guvernarii corporative;
l) perfectionarea reglementarii ajutoarelor de stat;
m) evaluarea eficientei si asigurarea implementarii cadrului legislativ in domeniul concurentei;
n) asigurarea unui nivel de protectie a drepturilor de proprietate intelectuala similar cu cel al UE, aplicarea normelor internationale in domeniul proprietatii intelectuale;
o) consolidarea capacitatilor structurilor institutionale in domeniul proprietatii intelectuale;
p) extinderea cooperarii cu autoritatile din statele terte si asociatiile industriale in domeniul proprietatii intelectuale;
r) elaborarea unui studiu privind contrafacerea si pirateria in Moldova si asigurarea unui dialog eficient cu titularii de drepturi asupra proprietatii intelectuale.

Vezi textul integral

III Finante si banci, control financiar, audit


Autor: George Mocanu

Conform Planului de Actiuni RM-UE, prioritatile Moldovei in domeniul Serviciilor financiare sunt:
- Asigurarea implementarii recomandarilor Fondului Monetar International (FMI) prevazute in FSAP (Programul de Evaluare a Sectorului Financiar).
- Optimizarea unui cadru regulator prudent pentru pietele financiare si supraveghere echivalent cu cel existent in UE. 
- Instituirea si instruirea personalului autoritatilor de supraveghere in sectorul financiar.
- Dezvoltarea pietei asigurarilor.
- Instituirea si asigurarea implementarii eficiente a unor autoritati independente de supraveghere, in conformitate cu standardele recunoscute la nivel international (de ex.. G10, IAIS, IOSCO, IASB).

Relatiile Moldovei cu Fondul Monetar International

Din anul 1993 si pana in prezent Moldova a beneficiat de sase aranjamente cu Fondul Monetar International conform carora a primit circa 408 milioane USD. In anul 2003 programul de finantare pentru Moldova a fost suspendat din initiativa FMI si abia in luna decembrie 2005, dupa vizita a trei misiuni de evaluare realizate pe parcursul anului, a fost publicata evaluarea finala in care, alaturi de constatarile privind realizarile obtinute de Guvern si Banca Nationala a Moldovei in asigurarea stabilitatii macroeconomice, expertii FMI recomanda autoritatilor din RM mentinerea sub control a deficitului balantei comerciale si incetinirea cresterii volumului cheltuielilor de stat care s-au majorat in ultimii ani de la 33% din PIB in 2003 pana la 37% in 2005. In evaluarea finala FMI atentioneaza asupra faptului ca sarcina de baza a Bancii Nationale a Moldovei pentru perioada urmatoare trebuie sa fie asigurarea unei stabilitati a preturilor si nu doar a valutei nationale (Proiectul pentru modificarea si completarea Legii nr. 548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Nationala a Moldovei prevede la articolul 4 ca “Obiectivul fundamental al Bancii Nationale este asigurarea si mentinerea stabilitatii preturilor”).
La incheierea vizitei din luna februarie 2006 a misiunii FMI Republica Moldova si Fondul au incheiat un acord preliminar de creditare in valoare de 117 milioane USD, iar la 5 mai 2006 Consiliul Executiv al FMI a aprobat un Acordul de Finantare cu Moldova, pe un termen de trei ani, in valoare totala de 118,2 milioane USD. Creditul preferential este acordat cu o rata a dobanzii de 0, 5%, pe un termen de 10 ani, cu o perioada de gratie de 5, 5 ani. Banca Nationala a Moldovei a primit, la 10 mai curent, prima transa, in marime de 17 milioane USD din creditul preferential acordat de Fond. Creditul va fi utilizat pentru mentinerea stabilitatii monedei nationale, mentinerea balantei de plati si in eventuale situatii de criza (creditele oferite ar putea fi utilizate si pentru reducerea impactului negativ asupra economiei produs de sistarea exporturilor de vinuri moldovenesti).

Vezi textul integral

 

 



Sondaj

Ce ţară din Parteneriatul Estic este în relaţii avansate cu UE?

Incarcare...

Vezi alte sondaje

Studiază Uniunea Europeană:

Accesează Dicţionarul European:

Accesează Biblioteca EUROPEANĂ:

Obiectivele Preşedinţiei poloneze a Uniunii Europene

Studiu: Problema transnistreană şi Integrarea Europeană a Moldovei. Rolul UE.

Realizat de Radu Vrabie, Director de Programe Asociaţia pentru Politică Externă

Studiu: Inventarierea şi Evaluarea Asistenţei Financiare acordate Moldovei de UE

Realizat de Victoria Boian, Coordonator de Programe Asociaţie pentru Politică Externă

Studiu: Impactul viitorului Acord de Liber Schimb între R.Moldova şi UE asupra sectorului agroalimentar din R.Moldova

Acest studiu încearcă să ofere propuneri detaliate în ceea ce priveşte implicaţiile pentru R. Moldova în domeniul comerţului exterior cu produse agroindustriale în procesul de negociere a Acordului de liber schimb (ALS) aprofundat cu UE.

EU – Moldova negotiations: What is to be discussed, what could be achieved?

Raport realizat de Cristian Ghinea (Director executiv al Centrului Român de Politici Europene) şi Victor Chirilă (Director executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă) privitor la relaţiilor UE-RM.

Studiu: Perspectivele de reformare a sectorului serviciilor de transport aerian din Republica Moldova

În studiul dat este evaluat impactul pe care îl va avea procesul de liberalizare a pieţei transportului aerian asupra principalilor actori de pe piaţa R. Moldova, inclusiv din perspectiva procesului de integrare europeană.

Studiu: Securitatea energetică a R.Moldova în contextul aderării la comunitatea energetică

Prezentul raport reprezintă o tentativă de analiză a procesului de aderare la Comunitatea Energetică
atât din perspectiva soluţiilor pe care acesta le oferă pentru asigurarea securităţii energetice, cât
şi din perspectiva provocărilor pe care le prezintă pentru sectorul energetic al RM.

Rezultatele Alegerilor în Parlamentul European

Afla totul despre rezultatele Alegerilor in Parlamentul European (4-7 iunie 2009)

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara... 

EUROMONITOR Nr. 16

Monitorizarea relatiilor RM-UE in contextul Parteneriatului Estic 

SUB ACOPERIREA IMPUNITĂŢII: Raport despre reacţia autorităţilor moldovenesti la violenţa poliţiei în timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

Acest raport reflecta raspunsul Fundatiei Soros-Moldova la violentele post-electorale din Aprilie 2009. 

RAPORTUL Comisarului pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, Thomas Hammarberg, privind evenimentele post-electorale din RM

In centrul atentiei Raportului este problema tratamentului persoanelor retinute in legatura cu acele evenimente. 

Carta Europeană a Libertăţii Presei

Carta europeana a libertatii presei a fost semnata la 25 mai, la Hamburg de 46 de jurnalisti si redactori sefi din 19 tari. Carta enumera libertatile de baza ale presei, dreptul jurnalistilor dar si al cititorilor la informatie si masuri de protejare a presei de presiunile autoritatilor.

Monitorizarea relaţiilor RM-UE în contextul Parteneriatului Estic

SUB ACOPERIREA IMPUNITATII: Raport despre reactia autoritatilor moldovenesti la violenta politiei in timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara...

Perspectivele de reformare a sectorului de telecomunicații din Republica Moldova în contextul negocierii creării Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător între RM şi UE


euobserver rss

Curs Valutar
Cursul BNM (MDL)
EUR 15.47
SEK 1.74
DKK 2.08
CZK 0.61
HUF 5.23
PLN 3.64
EEK 1.03
GBP 18.50
LTL 4.48
LVL 22.90
RON 3.57
BGN 7.91
HRK 2.04
TRY 6.59
RSD 14.58
ISK 0.96
CHF 12.83
NOK 2.01

Meteo
Bruxelles
-7 °C - 1 °C
Amsterdam
-7 °C - -1 °C
Ankara
-14 °C - -5 °C
Andorra la Vella
-5 °C - 3 °C
Atena
0 °C - 4 °C
Belgrad
-10 °C - -4 °C
Berlin
-11 °C - -4 °C
Berna
-7 °C - -1 °C
Slovacia
-7 °C - -2 °C
București
-19 °C - -12 °C
Budapesta
-8 °C - -2 °C
Chișinău
-18 °C - -11 °C
Copenhaga
-3 °C - -1 °C
Dublin
0 °C - 4 °C
Helsinki
-13 °C - -9 °C
Kiev
-24 °C - -16 °C
Lisabona
6 °C - 15 °C
Liubliana
-6 °C - -2 °C
Londra
1 °C - 4 °C
Luxemburg
-9 °C - -1 °C
Madrid
-2 °C - 13 °C
Minsk
-23 °C - -16 °C
Monaco
-1 °C - 3 °C
Moscova
-24 °C - -16 °C
Nicosia
3 °C - 13 °C
Oslo
-14 °C - -8 °C
Paris
-4 °C - 3 °C
Podgorica
-3 °C - 4 °C
Praga
-12 °C - -4 °C
Priștina
-14 °C - -8 °C
Reykjavik
2 °C - 4 °C
Riga
-19 °C - -12 °C
Roma
6 °C - 10 °C
San Marino
0 °C - 1 °C
Sarajevo
-12 °C - -7 °C
Skopje
-9 °C - -3 °C
Sofia
-18 °C - -9 °C
Stockholm
-7 °C - -2 °C
Talin
-20 °C - -12 °C
Tirana
-2 °C - 7 °C
Vaduz
-7 °C - 0 °C
Valletta
8 °C - 12 °C
Varșovia
-18 °C - -11 °C
Vatican
16 °C - 24 °C
Viena
-8 °C - -3 °C
Vilnius
-22 °C - -14 °C
Zagreb
-7 °C - -1 °C