Acasă Evenimente Interviuri Revista Presei Naţionale Revista Presei Străine Parlamentul European Preşedinţia UE Economia europeană Analize şi comentarii Diverse Articole EURO - Sondaje

Mecanisme si politici

Enumerarea politicilor europene

Structura Uniunii Europene
Dupa semnarea Tratatului de la Maastricht (1992) a devenit foarte raspandita reprezentarea Uniunii Europene sub forma unui templu ce se bazeaza pe trei piloni. "Primul Pilon" cuprinde Comunitatea Economica Europeana, al doilea - Politica Externa si de Securitate Comuna (PESC), iar al treilea - Cooperarea in domeniul Justitiei si Afacerilor Interne. Dintre cei trei piloni, doar in cadrul primului pilon deciziile sunt luate de institutii supranationale, in timp ce cooperarea in domeniul politicii externe, securitatii, afacerilor interne si justitiei are fundamente interguvernamentale.

Pentru a vedea structura Uniunii Europene apasa aici

Integrarea europeana inseamna politici comune
Devenite membre ale Uniunii Europene, statele nu mai au competente exclusive in domenii precum agricultura, comertul, energia, transportul, educatia, protectia mediului, afacerile interne, finantele. Politicile in domeniile mentionate mai sus sunt comune, fiind coordonate de institutiile supranationale. Aceasta este esenta asa-numitei metode comunitare.

Primele politici comunitare reglementau comertul cu otel si carbune, precum si agricultura. Treptat integrarea europeana a cuprins si alte domenii, dar unele sunt mai sensibile. Statele sunt mai putin entuziaste in ceea ce priveste cedarea competentelor exclusive in astfel de domenii cum ar fi politica externa, politica de aparare si politica de securitate.
 
In prezent, pentru un numar impresionant de domenii Uniunea Europeana are elaborate politici, ce afecteaza viata zilnica a cetatenilor din Uniune.


Politicile Uniunii Europene:
1. Achizitiile publice
2. Agricultura
3. Ajutor umanitar
4. Audiovizual
5. Bugetul si controlul financiar
6. Cercetarea si tehnologia
7. Cetatenia Uniunii Europene
8. Coeziunea economica si sociala
9. Comertul
10. Concurenta
11. Cultura
12. Dezvoltarea
13. Dreptul societatilor comerciale
14. Drepturile fundamentale
15. Educatia, formarea profesionala si tineretul
16. Energia
17. Extinderea Uniunii Europene
18. Impozitarea
19. Industria
20. Intreprinderile
21. Justitia si afacerile interne
22. Libera circulatie a bunurilor
23. Libera circulatie a capitalului
24. Libera circulatie a persoanelor
25. Libera circulatie a serviciilor
26. Mediul inconjurator
27. Noile tehnologii industriale
28. Ocuparea fortei de munca si politica sociala
29. Pescuitul
30. Piata interna
31. Politica externa si de securitate comuna
32. Politica regionala
33. Proprietatea intelectuala
34. Protectia consumatorului
35. Relatiile externe
36. Retelele trans-europene
37. Sanatatea publica
38. Sanse egale
39. Serviciile financiare
40. Societatea informationala
41. Spatiu al libertatii, securitatii si justitiei
42. Transporturile
43. Turism
44. Uniunea economica si monetara 45. Uniunea vamala

O eventuala grupare a acestor politici ar corespunde domeniilor de competenta ale celor noua configuratii ale Consiliului Uniunii Europene. (vezi mai multe aici)

Integrarea economica
Dintre cele trei comunitati, cea mai importanta a devenit Comunitatea Economica Europeana, care urmarea crearea unei Piete Europene Unice. In aceasta directie, statele europene au avansat intr-un ritm rapid, inlaturand barierele din calea comertului si creand o adevarata Piata Unica. Piata Unica are drept fundament cele patru libertati de circulatie: libertatea de circulatie a bunurilor, serviciilor, capitalului si persoanelor.

Crearea monedei unice “Euro” este un alt succes al integrarii europene. De la 1 ianuarie 2002, dupa lungi dezbateri, 12 din cele 15 state membre au pus in circulatie noua moneda europeana, renuntand la monedele lor nationale. Responsabilitatea coordonarii politicii monetare comune revine Bancii Centrale Europene.
 
Extinderea
Integrarea europeana a devenit un succes si, drept urmare, tot mai multe state si-au manifestat dorinta de a deveni membre ale celor trei comunitati. Daca in 1957 Tratatele de la Roma au fost semnate doar de 6 state, deja in 1973 aderau Danemarca, Irlanda si Marea Britanie, formand “Europa celor 9”. Urmeaza Grecia in 1981, Spania si Portugalia in 1986, Austria, Finalanda si Suedia in 1995, culminand in 2004 cu al 5-lea si cel mai mare val de aderare. In 2004 adera 10 state: Cipru, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia si Slovenia. Cu exceptia Ciprului si Maltei, toate sunt foste state comuniste.

In 2007 se asteapta aderarea Romaniei si Bulgariei. Croatia, Turcia si Macedonia considerate state candidate “bat” si ele la portile Uniunii Europene, in timp ce Bosnia-Hertegovina, Serbia si Muntenegru, Albania sunt calificate drept potentiale candidate.

Pentru statele din jurul Uniunii, care inca nu sunt candidate si nici potentiale candidate, a fost elaborata Politica Europeana de Vecinatate. Politica de Extindere si Politica Europeana de Vecinatate sunt doua politici distincte, ce nu trebuie confundate.

 
1951

Fondarea de catre Franta, Germania, Belgia, Italia, Luxemburg si Olanda a Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului

1957

Crearea de catre Franta, Germania, Belgia, Italia, Luxemburg si Olanda a Comunitatii Economice Europene si a Comunitatii Europene pentru Energie Atomica

1973

“Europa celor 9”: adera Marea Britanie, Irlanda si Danemarca

1981 “Europa celor 10”: adera Grecia
1986 “Europa celor 12”: adera Spania si Portugalia

19 decembrie 1989

UE initiaza programul PHARE de sprijin financiar si asistenta tehnica pentru tarile din centrul si estul Europei

3 si 16 iulie 1990

Cipru si Malta aplica pentru a deveni state membre ale UE

22 iunie 1993

Consiliul European de la Copenhaga stabileste criteriile de aderare pentru statele candidate

31 martie si
5 aprilie 1994

Ungaria si Polonia fac cerere pentru a deveni state membre ale UE

1995

- adera Austria, Finlanda si Suedia
- Slovacia, Romania, Letonia, Estonia, Lituania si Bulgaria depun cerere pentru a deveni membri

1996

Republica Ceha si Slovenia fac cerere pentru a deveni state membre UE

12 -13 decembrie1997

Consiliul European decide sa lanseze procesul de extindere a Uniunii Europene

10 - 11 decembrie1999

Consiliul European de la Helsinki confirma ca procesul de integrare va incepe pentru 12 tari candidate

13 decembrie 2002

Uniunea Europeana ajunge la un acord cu 10 tari in vederea aderarii acestora la 1 mai 2004

16 aprilie 2003

Uniunea Europeana semneaza tratatele de aderare cu 10 state candidate

1 mai 2004

10 state adera la Uniunea Europeana – cea mai mare extindere din istoria UE. Cele 10 state sunt Slovenia, Slovacia, Cehia, Malta, Cipru, Lituania, Letonia, Estonia, Polonia, si Ungaria

17 decembrie 2004

Consiliul European de la Bruxelles - finalizarea negocierilor de aderare pentru Romania si Bulgaria

25 aprilie 2005

Semnarea Tratatului de Aderare a Romaniei si a Bulgariei la UE

1 ianuarie 2007

Aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana


Mecanisme de luare a deciziilor in Uniunea Europeana

Principalele proceduri de de decizie in Uniunea Europeana sunt:

- procedura de codecizie; In acest caz, Comisia trimite Consiliului si Parlamentului o propunere legislativa. Aceasta propunere este dezbatuta in doua lecturi in fiecare din cele doua institutii. In cazul unor dezacorduri este format un Comitet de Conicliere dintr-un numar egal de reprezentanti ai Consiliului si ai Parlamentului European. Textul revizuit este trimis Parlamentului si Consiliului pentru o a treia lectura. Procedura de codecizie este folosita in domenii, precum: interdictia discriminarii pe baza de nationalitate, ocuparea fortei de munca, educatie, sanatate, cercetare, statistica, protectia mediului etc.

- procedura de consultare; Propunerea este trimisa Parlamentului si Consiliului, insa Consiliul este uneori obligat sa consulte Parlamentul inainte de luarea unei decizii. Parlamentul poate adopta sau respinge propunerea Comisiei sau poate cere amendamente, care trebuie studiate de catre Comisie, care decide, daca le accepta sau nu, trimitandu-le ulterior Consiliului. In aceasta situatie, Consiliul are nevoie de unanimitate pentru a adopta textul cu modificarile Parlamentului sau alte modificari. Aceasta procedura a fost si este utilizata in cazul revizuirii Tratatelor, problemele cetateniei europene, agricultura, cooperare politieneasca si judiciara s.a.m.d.

- procedura de aviz conform; Consiliul trebuie sa obtina avizul conform al Parlamentului inainte de adoptarea unei decizii. Parlamentul poate accepta sau respinge propunerea legislativa, prin majoritate absoluta, dar nu o poate modifica. Este folosita in domenii ca: fondurile structurale, fondul de coeziune, aderarea, competentele Bancii Centrale Europene s.a.m.d.   




Sondaj

Ce ţară din Parteneriatul Estic este în relaţii avansate cu UE?

Incarcare...

Vezi alte sondaje

Studiază Uniunea Europeană:

Accesează Dicţionarul European:

Accesează Biblioteca EUROPEANĂ:

Obiectivele Preşedinţiei poloneze a Uniunii Europene

Studiu: Problema transnistreană şi Integrarea Europeană a Moldovei. Rolul UE.

Realizat de Radu Vrabie, Director de Programe Asociaţia pentru Politică Externă

Studiu: Inventarierea şi Evaluarea Asistenţei Financiare acordate Moldovei de UE

Realizat de Victoria Boian, Coordonator de Programe Asociaţie pentru Politică Externă

Studiu: Impactul viitorului Acord de Liber Schimb între R.Moldova şi UE asupra sectorului agroalimentar din R.Moldova

Acest studiu încearcă să ofere propuneri detaliate în ceea ce priveşte implicaţiile pentru R. Moldova în domeniul comerţului exterior cu produse agroindustriale în procesul de negociere a Acordului de liber schimb (ALS) aprofundat cu UE.

EU – Moldova negotiations: What is to be discussed, what could be achieved?

Raport realizat de Cristian Ghinea (Director executiv al Centrului Român de Politici Europene) şi Victor Chirilă (Director executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă) privitor la relaţiilor UE-RM.

Studiu: Perspectivele de reformare a sectorului serviciilor de transport aerian din Republica Moldova

În studiul dat este evaluat impactul pe care îl va avea procesul de liberalizare a pieţei transportului aerian asupra principalilor actori de pe piaţa R. Moldova, inclusiv din perspectiva procesului de integrare europeană.

Studiu: Securitatea energetică a R.Moldova în contextul aderării la comunitatea energetică

Prezentul raport reprezintă o tentativă de analiză a procesului de aderare la Comunitatea Energetică
atât din perspectiva soluţiilor pe care acesta le oferă pentru asigurarea securităţii energetice, cât
şi din perspectiva provocărilor pe care le prezintă pentru sectorul energetic al RM.

Rezultatele Alegerilor în Parlamentul European

Afla totul despre rezultatele Alegerilor in Parlamentul European (4-7 iunie 2009)

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara... 

EUROMONITOR Nr. 16

Monitorizarea relatiilor RM-UE in contextul Parteneriatului Estic 

SUB ACOPERIREA IMPUNITĂŢII: Raport despre reacţia autorităţilor moldovenesti la violenţa poliţiei în timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

Acest raport reflecta raspunsul Fundatiei Soros-Moldova la violentele post-electorale din Aprilie 2009. 

RAPORTUL Comisarului pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, Thomas Hammarberg, privind evenimentele post-electorale din RM

In centrul atentiei Raportului este problema tratamentului persoanelor retinute in legatura cu acele evenimente. 

Carta Europeană a Libertăţii Presei

Carta europeana a libertatii presei a fost semnata la 25 mai, la Hamburg de 46 de jurnalisti si redactori sefi din 19 tari. Carta enumera libertatile de baza ale presei, dreptul jurnalistilor dar si al cititorilor la informatie si masuri de protejare a presei de presiunile autoritatilor.

Monitorizarea relaţiilor RM-UE în contextul Parteneriatului Estic

SUB ACOPERIREA IMPUNITATII: Raport despre reactia autoritatilor moldovenesti la violenta politiei in timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara...

Perspectivele de reformare a sectorului de telecomunicații din Republica Moldova în contextul negocierii creării Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător între RM şi UE


euobserver rss

Curs Valutar
Cursul BNM (MDL)
EUR 15.47
SEK 1.74
DKK 2.08
CZK 0.61
HUF 5.23
PLN 3.64
EEK 1.03
GBP 18.50
LTL 4.48
LVL 22.90
RON 3.57
BGN 7.91
HRK 2.04
TRY 6.59
RSD 14.58
ISK 0.96
CHF 12.83
NOK 2.01

Meteo
Bruxelles
-7 °C - 1 °C
Amsterdam
-7 °C - -1 °C
Ankara
-14 °C - -5 °C
Andorra la Vella
-5 °C - 3 °C
Atena
0 °C - 4 °C
Belgrad
-10 °C - -4 °C
Berlin
-11 °C - -4 °C
Berna
-7 °C - -1 °C
Slovacia
-7 °C - -2 °C
București
-19 °C - -12 °C
Budapesta
-8 °C - -2 °C
Chișinău
-18 °C - -11 °C
Copenhaga
-3 °C - -1 °C
Dublin
0 °C - 4 °C
Helsinki
-13 °C - -9 °C
Kiev
-24 °C - -16 °C
Lisabona
6 °C - 15 °C
Liubliana
-6 °C - -2 °C
Londra
1 °C - 4 °C
Luxemburg
-9 °C - -1 °C
Madrid
-2 °C - 13 °C
Minsk
-23 °C - -16 °C
Monaco
-1 °C - 3 °C
Moscova
-24 °C - -16 °C
Nicosia
3 °C - 13 °C
Oslo
-14 °C - -8 °C
Paris
-4 °C - 3 °C
Podgorica
-3 °C - 4 °C
Praga
-12 °C - -4 °C
Priștina
-14 °C - -8 °C
Reykjavik
2 °C - 4 °C
Riga
-19 °C - -12 °C
Roma
6 °C - 10 °C
San Marino
0 °C - 1 °C
Sarajevo
-12 °C - -7 °C
Skopje
-9 °C - -3 °C
Sofia
-18 °C - -9 °C
Stockholm
-7 °C - -2 °C
Talin
-20 °C - -12 °C
Tirana
-2 °C - 7 °C
Vaduz
-7 °C - 0 °C
Valletta
8 °C - 12 °C
Varșovia
-18 °C - -11 °C
Vatican
16 °C - 24 °C
Viena
-8 °C - -3 °C
Vilnius
-22 °C - -14 °C
Zagreb
-7 °C - -1 °C