Acasă Evenimente Interviuri Revista Presei Naţionale Revista Presei Străine Parlamentul European Preşedinţia UE Economia europeană Analize şi comentarii Diverse Articole EURO - Sondaje

Societate civila

relatia societate civila guvern parlament

Pe 29 decembrie 2005, Parlamentul a votat Conceptia cooperarii societatii civile cu Parlamentul Republicii Moldova.

Pe 16 februarie 2006, Parlamentul a adoptat o hotarare de implementare a conceptiei  privind cooperarea societatii civile cu Parlamentul Republicii Moldova.

In aprilie 2006 a avut loc o conferinta despre cooperarea societatii civile cu Guvernul la finalul careia a fost redactat urmatorul document: Mecanismul de Cooperare intre Guvern si societatea civila din Moldova

Mai jos:
1) Societatea Civila din Moldova si Chestionarul Procuraturii
2) Pozitia Procuraturii fata de "Chestionarul privind efectuarea controlului respectarii legislatiei de catre organizatiile obstesti"

3) Societatea Civila si Parlamentul

4) Societatea Civila din Moldova dupa alegerile parlamentare din 29 iulie 2009

Redactiei Europa.md i-a fost transmis un document al Procuraturii Generale a Republicii Moldova intitulat  "Chestionar privind efectuarea controlului respectarii legislatiei de catre organizatiile obstesti".

 

Continutul acestei circulare ni s-a parut cel putin straniu si venind in contradictie cu normele europene si drepturile fundamentale ale omului. Mai ales cand te gandesti ca vectorul european si implementarea Planului de Actiuni UE-Moldova mai ramane prioritatea partidului de la guvernare.

Cititi aici continutul acestui Chestionar si opiniile unor lideri politici si a juristului Vitalie Nagacevschi referitor la calitatea si semnificatia celor expuse in documentul Procuraturii.

Vitalia Pavlicenco, deputat liberal:

Documentul intitulat «Chestionar privind efectuarea controlului respectarii legislatiei de catre organizatiile obstesti», expediat ca o circulara, inteleg, procurorilor teritoriali si specializati, denota frica actualei Puteri in fata unor revolte ale populatiei urmare a dezastrului creat in Moldova prin incapacitatea guvernarii comuniste.

Atat in Rusia, cat si in Transnistria, Puterea are o atitudine plina de neincredere si chiar de suspiciune fata de ONG-urile ce gestioneaza granturi straine si nu depind, in activitatea lor, de decidentii si potentatii zilei. Comunistii din Moldova repeta cele mai proaste calapoade de atitudine si masuri intreprinse, in acest sens, de Moscova si Tiraspol, fara nici o diferenta. In ianuarie am asistat intr-o comisie a Congresului american la dezbaterea publica a legislatiei antisocietate civila adoptate in Rusia.

Comunistii si chiar intreaga coalitie PPCD-PCRM vor sa se asigure ca nimic nu ameninta Puterea, chiar daca ultimele sondaje arata un indicator ingrijorator de nemultumire a oamenilor de situatia din societate.
Aceasta e componenta politica a zisului Chestionar, care nici nu concorda cu vreun concept de document, pentru ca numai chestionar nu este. Daca ar fi un nomenclator de intrebari adresate ong-istilor, inca am putea admite ca se doreste studierea starilor de spirit ale celor ce activeaza in societatea civila, fara de o pozitie activa fiind imposibila o societate civil activa, careia ii pasa de ce e in jur si care se implica sa diminueze raul.
Dincolo de acest aspect politic, ce conduce la luarea unor masuri prealabile, de profilaxie fata de ONG-uri, comunistii, prin instrumentul numit procuratura, fileaza oamenii liberi. Isi propune ca printr-o aberatie – Procuratura nu este in stare sa verifice absolut toate aspectele activitatii tururor ong-urilor – sa persecute ong-istii, selectiv, in baza presumtiei vinovatiei.

In general, documentul este o aberatie ce atenteaza la drepturile si libertatile fundamentale ale omului - libertatea de exprimare, de manifestare si de asociere.

Din punct de vedere juridic este un non sens, si chiar voi face o interpelare in Parlament. PCRM si instrumentele sale se ingrijesc de lumea libera si nu de faptul ca tocmai acest partid este inregistrat ilegal la Ministerul Justitiei. In hotararea CEDO «PPCD versus Moldova» e spus clar ca organizarea unei manifestari fara obtinerea unei autorizatii de la Primarie nu e suficienta pentru sanctionare. Aceeasi hotarare arata ca antrenarea in actiunile cu tenta politica a copiilor minori tine de discretia parintilor copiilor, si nu de discretia Executivului sau a Legislativului.
Stipularea din «chestionar» despre identificarea persoanelor activ predispuse la destabilizarea situatiei politice si la atitarea vrajbei in rindurile populatiei» explica mai greu ce are Procuratura cu «profilaxia, in spirit sovietic, in vederea asigurarii linistii publice»? Din scrisoare deriva ca MAI are o lista a persoanelor neloiale guvernarii, pe care politia le fileaza!

Aceasta initiativa este influentata de apropiatele alegeri locale, scopul fiind descurajarea organizarii actiunilor de protest impotriva guvernarii comuniste. Aceasta e cu gandul la alegerile din Gagauzia, in primul rind, apoi si, in perspectiva unor revolte, la eventuala situatie ce ar putea sa apara in cazul in care PCRM va reancepe federalizarea Moldovei sau va accepta o formula de reglementare moldo-nistreana ce ar afecta integritatea statala, teritoriala, caracterul unitar al R.Moldova.

Intr-un stat democratic o asemenea initiativa ar insemna demiterea imediata a functionarului ce a semnat-o.



Vitalie Nagacevschi,
presedintele Organizatiei Obstesti "Juristii pentru Drepturile Omului":

 

Este o aberatie totala, care seamana mai mult cu  un atentat la dreptul  de a manifesta  liber si la  dreptul  la libera
asociere.

Care este componenta politica a unei asemenea initiative, nu cunosc. Din punct de vedere juridic este o porcarie.

In hotararea CEDO PPCD versus Moldova Nr. 28793/02 din 14 februarie 2006 este clar spus ca doar organizarea unei manifestatii fara a avea autorizarea de la Primarie nu paote servi drept pretext pentru sanctionare.

De asemenea, in aceiasi hotarare, este indicat ca antrenarea in actiunile cu tenta politica a copiilor minori tine de discretia parintilor copiilor si nu de cea a executivului sau legislativului.

 
Dorin Chirtoaca, vicepresedintele Partidului Liberal:

Acest document al procuraturii generale aminteste de metodele staliniste de rafuiala cu cei care gandesc altfel decat regimul, cu cei care gandesc liber.

 

Este de neconceput ca intr-un stat democratic sa fie emis un asemenea document de catre o institutie publica, mai ales de catre procuratura. In primul rand verificarea activitatii ONG-urilor nu este de competenta procuraturii, ci de competenta Ministerului Justitiei. In al doilea rand verificarea activitatii ONG-urilor de catre stat nu poate avea o asemenea intindere si nu poate avea la baza premizele si obiectivele expuse in chestionarul procuraturii.

Procuratura pleaca de la premiza ca societatea civila reprezinta un pericol si cere “identificarea persoanelor active predispuse la destabilizarea situatiei politice atatarea vrajbei in randurile populatiei.” In acest fel se incalca principiul democratic al societatii libere si deschise, dar si prezumptia nevinovatiei.

Este de remarcat ca procuratura este interesata si de sursele de finantare ale ONG-urilor – “sursa pericolului”, ceea ce inseamna ca la capitolul “pericol” pentru procuratura, deci pentru stat, sunt incluse si organizatiile donatoare, cu alte cuvinte comunitatea internationala democratica: adica UE, SUA, Consiliul Europei, OSCE etc.
Este o situatie cand putem compara foarte bine corespondenta dintre declaratiile guvernarii si faptele acesteia.

(publicat pe 1 decembrie 2006)

Pozitia Procuraturii Generale a Republicii Moldova fata de "Chestionarul privind efectuarea controlului respectarii legislatiei de catre oraganizatiile obstesti”

Pe data de 1 decembrie a.c. am plasat pe portalul http://www.europa.md o circulara a Procuraturii generale din Republica Moldova, cu denumirea Chestionar privind efectuarea controlului respectarii legislatiei de catre oraganizatiile obstesti”.

procuratura

Continutul respectivului document ne-a trezit nedumerire si ingrijorare si am solicitat opinia unor lideri politici si juristi.

Am vrut sa stim cum au fost executate indicatiile din circulara, prin care adjunctul procurorului general, Nicolae Oprea solicita procurorilor teritoriali si specializati «verificarea in mod de urgenta a activitatii organizatiilor obstesti din teritoriu ».

L-am intrebat pe Eugen Rusu, seful sectiei Minori si Protectie a Drepturilor Omului, executorul acestei circulare, ce a motivat Procuratura sa emita un astfel de document. Domnul Rusu ne-a raspuns : "Legea cu privire la asociatiile obstesti , articolul 42, pune in sarcina Procuraturii controlul asupra ONG-urilor. Ar fi bine ca Parlamentul sa ne elibereze de aceasta sarcina, modificand articolul respectiv. Procuratura ar trebui sa se implice doar in cazul cand este comisa si probata o crima". La intrebarea care sunt rezultatele controlului efectuat, Eugen Rusu ne-a comunicat ca "a fost efectuat controlul iar procurorii din teritoriu ne-au informat ca nu au fost depistate incalcari".


Legea nr.837 cu privire la asociatiile obstesti din 17 mai 1996, Capitolul VII "Raspunderea pentru incalcarea legislatiei", prevede in articolul 42 “Controlul asupra activitatii asociatiilor obstesti":

(1) Controlul asupra corespunderii activitatii asociatiei obstesti scopurilor si sarcinilor statutare il exercita organul care a inregistrat asociatia. Persoanele cu functii de raspundere din acest organ au dreptul sa obtina informatii referitoare la toate aspectele activitatii asociatiei, sa ia cunostinta de documentele asociatiei si sa participe la toate actiunile ei.

(3) Supravegherea corespunderii activitatii asociatiei obstesti Constitutiei si supravegherea respectarii de catre aceasta asociatie a legalitatii sint exercitate de organele procuraturii.

Legea prevede clar ca Ministerul Justitiei efectueaza Cotrolul, iar Procuratura supravegheaza activitatea asociatiilor obstesti.

Reamintim vizitatorilor site-ului http://www.parlament.md/lawprocess/drafts/ ca pe data 24 noiembrie a.c. Paralmentul Republicii Moldova a efectuat modificari, in prima lectura, la Legea nr.837 cu privire la asociatiile obstesti. Proiectul de lege a fost elaborat de Guvern.

Europa.md va reveni la subiectul modificarilor preconizate cu un alt material.

(publicat pe 14 decembrie 2006)

3. Societatea Civila si Parlamentul - Apelul unor ONG-uri catre Parlamentr 

Organizatiile obstesti din Moldova sunt serios alertate de proiectul de lege privind modificarea legii cu privire la asociatiile obstesti, elaborat de Guvernul RM, care reglementeaza procedura inregistrarii de stat si activitatea organizatiilor obstesti in tara.

Modificarile la legea cu privire la asociatiile obstesti au fost propuse motivandu-se cu necesitatea de a aduce unele prevederi ale legii in concordanta cu prevederile noului Cod Civil RM, care a intrat in vigoare in anul 2003. Insa, multe prevederi ale proiectului de lege nu au nici o legatura cu prevederile noului Cod Civil si in practica vor introduce multiplele obstacole si restrictii birocratice, formaliste si nefondate in procesul de inregistrare si desfasurare a activitatii a asociatiilor obstesti din Moldova.

Libertatea asocierii este fundamentul existentei si functionarii societatii civile in orice tara. Din acest considerent oricare ingerinte si limitari nefondate in realizarea dreptului la libera asociere din partea autoritatilor publice sunt periculoase si inadmisibile. In conformitate cu art.11 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului si p.10 al Planului de Actiuni Moldova – UE autoritatile tarii si-au asumat obligatia de a asigura respectarea libertatii asocierii si sustinerea dezvoltarii societatii civile. In legatura cu aceasta, organizatiile obstesti cheama conducerea Parlamentului RM sa:

1) expedieze la Consiliul Europei spre expertizare proiectul legii „pentru modificarea si completarea Legii nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociatiile obstesti” (inregistrat in Parlament la 23 august 2006 cu № 3364, autor – Guvernul RM);
2) dupa primirea rezultatelor expertizei din partea Consiliului Europei sa organizeze audieri publice parlamentare referitoare la proiectul respectiv cu participarea organizatiilor obstesti;
3) sa efectueze examinarea in Parlament a proiectului nominalizat de lege in lectura a doua numai dupa primirea rezultatelor expertizei din partea Consiliului Europei si organizarii audierilor publice.
Prin actiunile sale Parlamentul trebuie sa demonstreze devotament fata de drepturile omului si sustinere fata de societatea civila din Moldova.

La 23 august 2006 in Parlament a fost inaintat de catre Guvernul RM proiectul legii, care propunea modificari la legea cu privire la asociatiile obstesti. Proiectul de lege a fost examinat si aprobat de Parlament in prima lectura la 24 noiembrie 2006. Textul proiectului de lege poate fi gasit pe site-ul Parlamentului:

- in limba romana: http://www.parlament.md/download/drafts/ro/3364.2006.doc  
- in limba rusa: http://www.parlament.md/download/drafts/ru/3364.2006.doc  

In septembrie-noiembrie 2006 organizatiile obstesti ADEPT, Amnesty International Moldova, CReDO si Eco-TIRAS au expediat in atentia Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati a Parlamentului RM comentariile lor la proiectul de lege respectiv.

In special, proiectul de lege trezeste neliniste in ceea ce tine de urmatoarele „inovatii”:

• in proiectul de lege se propune inregistrarea doar a organizatiilor obstesti care nu incalca bunele moravuri: „bunele moravuri” este o notiune foarte ambigua. Cine si potrivit caror criterii va determina daca au fost incalcate bunele moravuri sau nu? O astfel de prevedere poate servi drept temei pentru refuz nefondat in inregistrarea organizatiilor obstesti noi sau pentru lichidarea celor care deja activeaza;

• scopul urmarit de organizatiile obstesti inregistrate trebuie sa fie satisfacerea doar a necesitatilor nemateriale: oare in acest caz se va stopa activitatea organizatiilor de caritate, care colecteaza si repartizeaza ajutoarele materiale invalizilor, copiilor, pensionarilor si altor categorii defavorizate?

• in statutul asociatiilor obstesti se propune de a indica „numele, domiciliul, data nasterii, cetatenia si alte date din actele de identitate ale fondatorilor”: aceasta este un amestec excesiv in viata privata a fondatorilor organizatiei;

• se propune de a face nelimitata lista documentelor, care trebuie prezentate la organul de inregistrare (primaria sau Ministerul Justitiei) pentru a inregistra statutul organizatiei obstesti: aceasta va permite functionarilor sa abuzeze de aceasta discretie si procesul de inregistrare va fi unul de durata indeterminata;

• se propune abrogarea raspunderii materiale a statului pentru lichidarea nelegitima a organizatiei obstesti: aceasta poate duce la abuzuri de dreptul de a lichida organizatii obstesti si la scaderea responsabilitatii a functionarilor publici pentru actiunile intreprinse, s.a.

Varinata legii in vigoare cu privire la asociatiile obstesti a fost adoptata de Parlamentul RM in 1996. Textul legii poate fi gasit pe site-ul Ministerului Justitiei al RM:

http://www.justice.md/lex/document_rom.php?id=7640AE7B:3577A0B0  
http://www.justice.md/lex/document_rus.php?id=BD848F53:FEAB837A  

Comentariile organizatiilor obstesti asupra proiectului de lege pot fi gasite la urmatoarele adrese:

• Amnesty International Moldova:
http://www.amnesty.md/library/documents.php?id=1&ln=ru&typ=doclads  
• CReDO: http://www.credo.md/pagini/stiri.php?limba=rom&id=226  

Apelul deschis este sustinut de: Asociatia ADEPT, Amnesty International Moldova, Asociatia „Promo-Lex”, Asociatia „Tinerii pentru dreptul la viata”, Centrul National al Romilor, Centrul de Promovare a Libertatii de Exprimare si a Accesului la Informatie “Acces-info”, Centrul de reabilitare a victimelor torturii “MEMORIA”, Centrul de Resurse al Organizatiilor Neguvernamentale pentru Drepturile Omului din Moldova, Centrul de Resurse “Tineri si Liberi”, Centrul pentru Dezvoltarea Strategica a Teritoriului, Eco-TIRAS – Asociatia Internationala Ecologica a Pastratorilor Riului, Orgazatia obsteasca „Centrul pentru problemele minoritatilor”, Organizatia obsteasca „Juristii pentru Drepturile Omului” si Societatea Internationala a Drepturilor Omului – Sectia din Republica Moldova.

4) Societatea Civila din Moldova dupa alegerile parlamentare din 29 iulie 2009

Manifestul Societatii Civile pentru o Guvernare Responsabila si Democratica



Sondaj

Ce ţară din Parteneriatul Estic este în relaţii avansate cu UE?

Incarcare...

Vezi alte sondaje

Studiază Uniunea Europeană:

Accesează Dicţionarul European:

Accesează Biblioteca EUROPEANĂ:

Obiectivele Preşedinţiei poloneze a Uniunii Europene

Studiu: Problema transnistreană şi Integrarea Europeană a Moldovei. Rolul UE.

Realizat de Radu Vrabie, Director de Programe Asociaţia pentru Politică Externă

Studiu: Inventarierea şi Evaluarea Asistenţei Financiare acordate Moldovei de UE

Realizat de Victoria Boian, Coordonator de Programe Asociaţie pentru Politică Externă

Studiu: Impactul viitorului Acord de Liber Schimb între R.Moldova şi UE asupra sectorului agroalimentar din R.Moldova

Acest studiu încearcă să ofere propuneri detaliate în ceea ce priveşte implicaţiile pentru R. Moldova în domeniul comerţului exterior cu produse agroindustriale în procesul de negociere a Acordului de liber schimb (ALS) aprofundat cu UE.

EU – Moldova negotiations: What is to be discussed, what could be achieved?

Raport realizat de Cristian Ghinea (Director executiv al Centrului Român de Politici Europene) şi Victor Chirilă (Director executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă) privitor la relaţiilor UE-RM.

Studiu: Perspectivele de reformare a sectorului serviciilor de transport aerian din Republica Moldova

În studiul dat este evaluat impactul pe care îl va avea procesul de liberalizare a pieţei transportului aerian asupra principalilor actori de pe piaţa R. Moldova, inclusiv din perspectiva procesului de integrare europeană.

Studiu: Securitatea energetică a R.Moldova în contextul aderării la comunitatea energetică

Prezentul raport reprezintă o tentativă de analiză a procesului de aderare la Comunitatea Energetică
atât din perspectiva soluţiilor pe care acesta le oferă pentru asigurarea securităţii energetice, cât
şi din perspectiva provocărilor pe care le prezintă pentru sectorul energetic al RM.

Rezultatele Alegerilor în Parlamentul European

Afla totul despre rezultatele Alegerilor in Parlamentul European (4-7 iunie 2009)

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara... 

EUROMONITOR Nr. 16

Monitorizarea relatiilor RM-UE in contextul Parteneriatului Estic 

SUB ACOPERIREA IMPUNITĂŢII: Raport despre reacţia autorităţilor moldovenesti la violenţa poliţiei în timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

Acest raport reflecta raspunsul Fundatiei Soros-Moldova la violentele post-electorale din Aprilie 2009. 

RAPORTUL Comisarului pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, Thomas Hammarberg, privind evenimentele post-electorale din RM

In centrul atentiei Raportului este problema tratamentului persoanelor retinute in legatura cu acele evenimente. 

Carta Europeană a Libertăţii Presei

Carta europeana a libertatii presei a fost semnata la 25 mai, la Hamburg de 46 de jurnalisti si redactori sefi din 19 tari. Carta enumera libertatile de baza ale presei, dreptul jurnalistilor dar si al cititorilor la informatie si masuri de protejare a presei de presiunile autoritatilor.

Monitorizarea relaţiilor RM-UE în contextul Parteneriatului Estic

SUB ACOPERIREA IMPUNITATII: Raport despre reactia autoritatilor moldovenesti la violenta politiei in timpul protestelor post-electorale din aprilie 2009

EXPERT-GRUP: Comerţul cu Uniunea Europeană: progres pe timp de criză?

In ultimii ani comertul de marfuri cu UE a evoluat foarte pozitiv atat in termeni absoluti, cat si relativi. Cu toate ca anul 2009 a fost marcat de criza globala financiara...

Perspectivele de reformare a sectorului de telecomunicații din Republica Moldova în contextul negocierii creării Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător între RM şi UE


euobserver rss

Curs Valutar
Cursul BNM (MDL)
EUR 15.47
SEK 1.74
DKK 2.08
CZK 0.61
HUF 5.23
PLN 3.64
EEK 1.03
GBP 18.50
LTL 4.48
LVL 22.90
RON 3.57
BGN 7.91
HRK 2.04
TRY 6.59
RSD 14.58
ISK 0.96
CHF 12.83
NOK 2.01

Meteo
Bruxelles
-7 °C - 1 °C
Amsterdam
-7 °C - -1 °C
Ankara
-14 °C - -5 °C
Andorra la Vella
-5 °C - 3 °C
Atena
0 °C - 4 °C
Belgrad
-10 °C - -4 °C
Berlin
-11 °C - -4 °C
Berna
-7 °C - -1 °C
Slovacia
-7 °C - -2 °C
București
-19 °C - -12 °C
Budapesta
-8 °C - -2 °C
Chișinău
-18 °C - -11 °C
Copenhaga
-3 °C - -1 °C
Dublin
0 °C - 4 °C
Helsinki
-13 °C - -9 °C
Kiev
-24 °C - -16 °C
Lisabona
6 °C - 15 °C
Liubliana
-6 °C - -2 °C
Londra
1 °C - 4 °C
Luxemburg
-9 °C - -1 °C
Madrid
-2 °C - 13 °C
Minsk
-23 °C - -16 °C
Monaco
-1 °C - 3 °C
Moscova
-24 °C - -16 °C
Nicosia
3 °C - 13 °C
Oslo
-14 °C - -8 °C
Paris
-4 °C - 3 °C
Podgorica
-3 °C - 4 °C
Praga
-12 °C - -4 °C
Priștina
-14 °C - -8 °C
Reykjavik
2 °C - 4 °C
Riga
-19 °C - -12 °C
Roma
6 °C - 10 °C
San Marino
0 °C - 1 °C
Sarajevo
-12 °C - -7 °C
Skopje
-9 °C - -3 °C
Sofia
-18 °C - -9 °C
Stockholm
-7 °C - -2 °C
Talin
-20 °C - -12 °C
Tirana
-2 °C - 7 °C
Vaduz
-7 °C - 0 °C
Valletta
8 °C - 12 °C
Varșovia
-18 °C - -11 °C
Vatican
16 °C - 24 °C
Viena
-8 °C - -3 °C
Vilnius
-22 °C - -14 °C
Zagreb
-7 °C - -1 °C